Proč cvičí každý učitel jinak?
L idé se mě často ptají, proč cvičí každý učitel jinak. Jednou z věcí, nad kterou si mnoho studentů tchaj-ťi čchüan (taijiquan) nejvíce láme hlavu, je, proč cvičení učitelů z Čchen-ťia-kou (Chenjiagou) působí tolik odlišně. Konec konců, studovali z velké části u stejných učitelů, jak je tedy možné, že „vypadají při cvičení tak odlišně“.
Nejprve si ujasněme, na co se vlastně díváme. Čchen tchaj-ťi čchüan je vnitřní bojový styl, v němž je každý pohyb řízen záměrem. Čchen Sin (Chen Xin) používal jako názorný příklad použití záměru analogii se spisovatelem, který píše esej. „Pohyb pera přenáší záměr spisovatele a na papíře zhmotňuje to, co má spisovatel v úmyslu. Ruka napíše to, co mysl vyprojektuje. Psaní vyžaduje plnou pozornost a naprosté soustředění autora.“
Když začnou studenti tchaj-ťi čchüan trénovat, musí se velmi usilovně soustředit na to, co právě dělají – na to, kde je váha, na postavení rukou, nastavení těla atd. atd… V důsledku toho může v mysli vzniknout napětí, pohyby se rozpojí a nebudou plynulé. Aby byl pohyb přirozený, nenásilný a plynulý, je zapotřebí dlouhou dobu vytrvale cvičit.
Vraťme se k analogii se psaním. Vzpomeňme si, jak jsme se začali učit psát. Nejprve nám ukázali písmena abecedy. Seznamovali jsme se s pravidly, jak vykroužit „a“, jak „b“ atd. Písmenka jsme usilovně opisovali a opisovali, dokud jsme se nenaučili, jak každé z nich napsat správně. Potom jsme začali vázat písmena k sobě a tvořit slova, slabiku po slabice. Po čase jsme „najednou“ zjistili, že píšeme plynně a bez potíží.
V tchaj-ťi čchüan postupujeme podobně. Nejprve se učíme pravidla, která platí pro jednotlivé části těla, učíme se, jak se pohybovat předepsaným způsobem. Když se požadavky stanou naší druhou přirozeností a my už se nezabýváme tím, kde mají být ruce, v jakém směru či úhlu, kde je váha, s pohyby se vnitřně ztotožníme (osvojíme si je).
Nepřekvapuje nás, když si každý z našich spolužáků vytvoří svůj vlastní osobitý rukopis. Pokud dodržují principy, pochopíme, co píší. Totéž by mělo platit, všímáme-li si rozdílů mezi mistry tchaj-ťi čchüan. Každý, pro koho je problémem vyrovnat se s odchylkami mezi Čchen Siao-wangem (Chen Xiaowangem), Ču Tchien-cchajem (Zhu Tiancaiem), Čchen Siao-singem (Chen Xiaoxingem), Wang Sienem (Wang Xianem), Čchen Čeng-lejem (Chen Zhengleiem) a dalšími, možná chybuje v tom, že zaměňuje projev se způsobem.
Zdroj: Why do the teachers all do it differently? in Talking Chen Taijiquan by David Gaffney
![]()
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Podpořte nás
