Tchaj-ťi pro začátečníky 1 (út 8,15–9,30 hod.)

„Sladěním tří složek naší bytosti získáváme harmonii a zdraví:

správně nastavené TĚLO, vzpřímené a přesto uvolněné,
klidný, přirozený a pravidelný DECH propojený s pohyby 
a přítomná, vědomá MYSL“ 

Naučte se základní dovednosti systému tchaj-ťi čchüan (najdete také pod názvem tajči, taiči, taichi, taiji…), původně čínského bojového umění (dnes rozšířeného díky svým rozsáhlým zdravotním a relaxačním účinkům), v novém kurzu:

Tchaj-ťi pro začátečníky 1: čchi-kung (qigong) + základy navíjení hedvábného vlákna

 

Obsah kurzu

Začneme sestavou 8 FOREM ČCHI-KUNGU pro celkovou relaxaci a získání základních „tchaj-ťi návyků“. Proč cvičíme tuto statickou sestavu (statickou v tom smyslu, že se cvičí na místě):

  • naučí vás, jak se správně postavit (tj. především nastavit správně záda, trup, hlavu a uvolnit oblast kyčlí) a jak koordinovat pohyby jednotlivých částí těla (tj. propojit otáčení či zvedání pasu s pohyby trupu a končetin)
  • zlepší vaši kondici a posílí zejména spodní končetiny
  • umožní vám navrátit se zpět k přirozenému břišnímu dýchání (které pro vás bylo spontánní, když jste byli jako děti) a propojit dech s jednoduchými pohyby rukou a pasu
  • naučí vás soustředit pozornost na daný pohyb, být v přítomném okamžiku a následně se psychicky uvolnit a pocítit radost z pohybu

 

Sestava 8 forem vám přinese schopnost rychlé harmonizace pomocí uvolnění, soustředění a dechu.
Dlouhodobé cvičení ovlivňuje tok čchi v těle a odstraňuje blokády na její cestě,
což dále příznivě ovlivňuje celkový zdravotní stav a psychickou pohodu.

 

Sestava se skládá ze základního postoje a osmi jednoduchých cviků. Prohlédnout si ji můžete na následujícím videu. Více informací naleznete v článku nazvaném 8 forem čchi-kungu (tchaj-ťi čchi-kung).

 

Poté se budeme věnovat výuce základních dovedností tchaj-ťi čchüan. V sestavě NAVÍJENÍ HEDVÁBNÉHO VLÁKNA (viz následující video) se seznámíte s principem kruhového, resp. spirálovitého pohybu, který je tchaj-ťi čchüan vlastní a kterému je vše podřízeno. Trénink bude zahrnovat také nácvik základních statických postojů, kroků, pozic rukou a dalších principů, které v tchaj-ťi pomáhají správně udržet a vést sílu, zejména schopnost proměny (tj. otevírání a zavírání, pružení a uvolnění, dynamiku a střídání měkkosti s tvrdostí, pohyb těla v souladu s naším středem/těžištěm). Cvičení vede ke zlepšení kondice, lepšímu vnímání těla a jeho fungování, posílení svalů a celkovému psychickému i fyzickému uvolnění.

 

Při výuce se seznámíte také:

  • se základy taoistické filozofie
  • s teorií a historií bojového umění tchaj-ťi čchüan
  • s tím, jak skloubit tchaj-ťi čchüan s běžnými činnostmi každodenního života tak, aby nezůstalo jen „odděleným tělocvikem”, kterému se věnujete jednou týdně
  • s tím, kde najít kvalitní literaturu a další materiály k samostudiu, protože pokud chcete uspět, budete potřebovat i širší kontext a pochopení

 

Více informací o sestavách a dovednostech získáte v článcích:

Slovníček pojmů 4: pozice rukou
Slovníček pojmů 5: základní postoje
Slovníček pojmů 7: základní sestavy
Slovníček pojmů 8: základní a pokročilé dovednosti

nebo na stránkách:

O tchaj-ťi čchüan
Tchaj-ťi čchüan a zdraví

 

Print Friendly