Slovníček pojmů 10: body na těle důležité při cvičení tchaj-ťi
Při čtení textů o tchaj-ťi čchüan (a dalších stylech bojového umění), o filozofii a Číně se můžete setkat s neznámými výrazy. Série článků nazvaných Slovníček pojmů (v rámci rubriky Rejstřík pojmů) vám v tematicky laděných dílech nabízí vysvětlení základních, nejčastěji používaných slov (nejprve je uvedena česká fonetická transkripce slova, pak přepis mandarínské čínštiny podle mezinárodního systému, tzv. pchin-jin – pinyin). Seznam všech dosud zveřejněných pojmů najdete v Menu v části nazvané Abecední rejstřík pojmů.
Při cvičení tchaj-ťi čchüan a čchi-kungu nepůsobíme přímo na konkrétní body, spíše dbáme na to, abychom správným postavením těla a uvolněným břišním dechem tyto body optimálně nastavili pro potřeby cvičení a proudění ozdravující čchi. Důležité jsou následující body…
6 bran vstupu čchi do těla
paj-chuej (baihui)
tomuto bodu se říká také „nebeská brána“ nebo „sto setkání“; je umístěný na vrcholku hlavy (přesněji na průsečíku vrcholů ušních boltců na temeni hlavy); lehké vtažení brady dovnitř nám pomůže správně nasměrovat tento bod (a tím srovnat pozici hlavy, páteře a obratlů pro správný pohyb při cvičení)
chuej-jin (huiyin)
najdete ho rovněž pod názvem „setkání jin“, dříve se mu říkalo také ti chu (di hu), tj. zemské dveře, což je výstižné, protože se jedná o nejnižší bod na trupu a měl by při cvičení směřovat k zemi
jung-čchüan (yongquan)
jinak také „bublající vřídlo“ je prvním bodem na dráze ledvin a nachází se na chodidle přibližně v jeho jedné třetině mezi polštářky; přes tento bod jsme při cvičení spojeni se zemí, samotný bod bychom však měli udržovat prázdný a uvolněný
lao-kung (laogong)
nazývaný také „palác dřiny“ či „bod ohně“; je umístěný ve středu dlaně; stejně jako u jung-čchüan je potřeba ho udržovat prázdný a uvolněný, a to i tehdy, je-li ruka uzavřena v pěst, aby se síla mohla přelévat až do konečků prstů
3 tan-tchieny (dantiany) nebo také rumělková pole
spodní tan-tchien – sia tan-tchien (xia dantian)
nachází se ve středu těla nad bodem chuej-jin (huiyin); je nejznámější z tan-tchienů a nejdůležitější pro cvičení tchaj-ťi, protože jde o centrum pohybu a energie čchi
střední tan-tchien – čung tan-tchien (zhong dantian)
je na úrovni hrudníku a bodu šan čung (shan zhong)
horní tan-tchien – šang tan-tchien (shang dantian)
říká se mu také „bahnitá koule“ a nalézá se ve středu hlavy
Zdroj:
Meridiány, tan-tchieny a brány vstupu energie čchi (2. díl)
Jak se zorientovat v názvosloví a pojmech čínských vnitřních umění (2. díl)
Tan-tchien, mocný střed tchaj-ťi
Počet komentářů: 4
[…] účinné, když se stromu dotýkáte a vizualizujete si vdechování čchi prostřednictvím bodů lao kung (pozn.: body umístěné ve středu dlaní) a pak energii necháte klesnout do tan-tchienu (pozn.: […]
[…] I když někteří lidé říkají, že centrem vaší váhy by měl být bod označovaný jako Bublající pramen – jung-čchüan (yongquan), o něj nejde. Mám na mysli skutečnost, že vaše váha by měla být dostatečně vepředu tak, […]
[…] ¹ Myšlen je především sia tan-tchien (xia dantian), tzv. dolní rumělkové pole, umisťované na střední osu těla, 3–4 prsty pod pupek, na osu spojující body paj-chuej (baihui) a chuej-jin (huiyin). […]
[…] nohou je jednak nalézt stabilní pozici se širokou základnou, jednak přiblížení bodů jung-čchüan ve středech chodidel k podbřišku, tedy tan-tchienu. Proto je vzorem sedů lotosový sed, […]